Co udělat pro to, aby byla dřevěná podlaha jako nová? Přebrousit ji zvládnete s trochou šikovnosti sami

Tipy a inspirace 02. srpna 2018 | 13:59 — Marie Drahá
Máte doma nebo na chalupě dřevěnou podlahu, která už je zašlá, plná oděrek a škrábanců? Zřejmě jste ji během let prošlapali a navzdory dobré údržbě má své nejlepší roky za sebou. Je načase ji přebrousit. Buď si pozvěte specialistu, nebo si vypůjčte pomocníky a vrhněte se na broušení sami.
Dalších 5 fotografií v galerii
Bez pásové či rotační brusky se při práci neobejdete / Shutterstock

Dřevěné podlahy patří k nejtradičnějším a řada majitelů je dodnes preferuje před lamináty právě kvůli tomu, že jsou přírodní, dodávají teplo a v interiéru působí útulně. Bohužel vyžadují pravidelnou údržbu a v závislosti na intenzitě námahy i pořádné přebroušení. Odborníci jej doporučují jednou za deset až dvacet let, zdaleka však není výjimkou brousit podlahu po pěti letech. Svou roli sehrají kromě zmíněné údržby také domácí mazlíčci či děti, které často tahají po zemi věci, nebo jim něco upadne.

Do přebroušení se majitelům často nechce, ale později nelitují. Za trochu peněz a námahy totiž dodají dřevěné podlaze starý punc, navíc prodlouží její životnost. Dřevěné podlahy lze naštěstí brousit mnohokrát.

Pokud jsou v relativně dobrém stavu, ale nejdou už vyčistit a mají zašlý lak, stačí do hloubky jednoho milimetru. V opačném případě se doporučují tři milimetry, a to v několika vrstvách, protože víc to zpravidla nemá smysl. Pět kroků, s nimiž zvládnete zrenovovat starší dřevěné parkety svépomocí, najdete zde.

Co budete potřebovat?

Pokud se rozhodnete vybrousit si dřevěnou podlahu sami, neobjedete se bez několika druhů brusek. Potřebovat budete rotační či pásovou na hrubé zbroušení, menší brusku s jemným zrnem a brusku na rohy. Stačí se poohlédnout po nejbližší půjčovně nebo se domluvit s místním řemeslníkem, který má tyto pomocníky k dispozici.

Jak postupovat?

1. Opatrně odstraňte obvodové lišty, které můžete po přelakování vrátit nazpět. Vytáhněte z podlahy hřebíky a vše, co by mohlo roztrhnout papír na brusce. Protože se bude prášit, zavřete všechny dveře a obujte si čisté pracovní papuče. Přebroušené podlaze vadí mastnota i pot. Čisté by měly být i brusky. Není od věci si dopřát roušku a pracovní brýle.

2. Na stroji nastavte potřebnou hloubku broušení a můžete začít. Postupujte systematicky, stejnou rychlostí, nezastavujte se a neměňte náhle směr. Do rohů se velkou bruskou nedostanete, ale to v tuto chvíli neřešte, ty přijdou na řadu posléze. Jakmile budete mít zbroušenou celou místnost, podlahu pečlivě vysajte a vytřete vlhkým hadrem. Pokud se vám ani poté nezdá perfektní, celý postup opakujte.

3. Na řadu přicházejí proužky u stěn a rohy. Na ty použijte menší brusku a brusku na rohy. I s těmi se pracuje podobně – stejnoměrně a bez zastavení. Poté vysajte a vytřete. Jakmile podlaha usche, prohlédněte, zda se v prknech neobjevují praskliny, mezery, vypadlé suky. V tom případě si vezměte na pomoc tmel, který smícháte v poměru 1:1 s brusným prachem a zatmelte.

4. Nyní je podlaha připravená na olej, vosk nebo lak. S každým z ochranným přípravků se pracuje jinak a každý má také odlišné vlastnosti. Pro osobní preferenci se poraďte s odborníkem na prodejně. Platí, že se natírá vždy od místa, kam dopadá denní světlo, a to v pruzích asi 1,5 metru širokých. Ochranný nátěr se aplikuje dvakrát. Po prvním nátěru je třeba podlahu opatrně ručně přebrousit, vyluxovat a vytřít, než přijde na řadu druhý nátěr. Na čerstvě natřenou podlahu se obvykle nesmí minimálně 24 hodin vstupovat.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Víte, kolik vás bude stát jeden den lenošení na pláži v Chorvatsku nebo na Bali? Tyhle výdaje vás hodně překvapí

Jak poznat Atény chytře, bez front a co nejvíce si užít...

Vlak rychlejší než letadlo? 9 tipů na trasy v Evropě, které...

Rakouské ledovce, kam jezdí James Bond nebo Ed Sheeran: 5...

Cyklistická dovolená po Evropě: Jak kolo přepravovat a kde...

Kam s dětmi na podzim v jižních Čechách? Co třeba na vodní...

Už plánujete letní dovolenou? Jaké slevy jsou cestovky...